Extra info Costa Cruises
Arts
Aan boord van jouw cruiseschip is een professioneel medisch team aanwezig die instaan voor de medische hulpverlening. De gebruikelijke bezoekuren zullen in het dagelijkse programma worden medegedeeld. Ieder schip beschikt over een moderne ziekenboeg die is uitgerust om eerste hulp te verlenen. Bezoeken aan de arts zijn voor rekening van de passagier. Je kunt gratis tabletten tegen zeeziekte verkrijgen bij het receptie of in de ziekenboeg.
Baby's
Baby’s zijn toegestaan vanaf 6 maanden en vanaf 1 jaar bij Grand Voyage cruises. De zwembaden zijn voor baby’s toegankelijk op het moment dat zij zindelijk zijn. Het is niet mogelijk om een baby te boeken in een binnenhut. Baby’s kunnen uitsluitend worden geboekt in een buitenhut, balkonhut of suite.
Bagage
Wij raden je aan één koffer per persoon mee te brengen. Jouw bagage dien je goed te labelen (met het Costa Cruises etiket) en je dient de volgende gegevens te vermelden: naam, voornaam, naam van het schip, hutnummer (indien bekend), cruisedatum en haven van inscheping. Je overhandigt jouw bagage (niet de handbagage) aan het personeel voordat je aan boord van het cruiseschip gaat. Jouw afgegeven bagage zal naar jouw hut worden gebracht. De rederij adviseert medicatie en waardevolle spullen te allen tijde bij je te dragen. Costa Cruises is niet aansprakelijk voor verlies van of schade aan eigendommen.
Let op: het is niet toegestaan om eigen dranken mee te nemen aan boord van het cruiseschip. Eigen meegebrachte dranken zullen worden ingenomen bij het aan boord gaan van het cruiseschip en kunnen aan het einde van de reis weer worden afgehaald. Dit geldt tevens voor dranken gekocht in de tax-free winkels aan boord.
Betalingen aan boord
Bij inscheping ontvang je een persoonlijke boordpas (Costa kaart). Deze kaart gebruik je tijdens de cruisevakantie om te betalen voor de extra diensten (behalve het casino) en jouw aankopen in de boetieks aan boord. Alle bedragen worden automatisch op de rekening van jouw hut gezet die je aan het einde van de cruise met een creditcard of met contant geld kunt betalen. Binnen 48 uur na inscheping dien je jouw Costa kaart te registeren. Je dient jouw creditcard te linken aan de Costa kaart of je dient een contante aanbetaling te doen van minimaal € 150 of USD 150 p.p. (afhankelijk van de tijdens de cruise geldende valuta). Als je ervoor kiest om een contante aanbetaling te doen en jouw uitgaven vallen hoger uit dan het bedrag van aanbetaling, zal je gevraagd worden om een nieuwe aanbetaling te doen. Indien je geen creditcard linkt of contante aanbetaling doet, wordt jouw Costa kaart automatisch geblokkeerd door Costa Cruises. Per aankoop ontvang je een bonnetje met het bedrag, op die manier houdt je een goed overzicht van al jouw aankopen die je tijdens de cruisevakantie aan boord doet. Daarnaast kan je via de Costa App of via de TV in de hut ook altijd de actuele status van je boordrekening inzien. Aan boord van Costa Cruises kun je met de volgende internationale creditcards betalen: American Express, VISA en MasterCard. Voor cruises in de Middellandse Zee, Noord-Europa, Midden-Oosten en oceaan cruises vanuit Europa, wordt de Euro (€) als valuta gehanteerd. Voor cruises in de Caribbean, Zuid-Amerika en Azië evenals de Oceaan Cruises naar Europa, wordt de USD ($) als valuta gehanteerd.
Boordpas / Costa kaart
Bij inscheping ontvang je een zgn. Costa kaart. Met deze kaart worden al jouw uitgaven aan boord geregistreerd. Tevens dient het als toegangsbewijs voor het cruiseschip en als sleutel van jouw hut.
Costa app
Veel communicatie aan boord gaat via de zgn. “Costa app”. Deze app is gratis via de app store op je mobiel te verkrijgen. Het gebruik aan boord is gratis. Je kunt de app dus gebruiken zonder dat je gebruik hoeft te maken van een eventueel aan te schaffen wifi-pakket of via je eigen databundel.
In deze app vind je, als je aan boord bent, informatie over jouw eventueel geboekte excursies, het vaarprogramma, de menukaarten van ontbijt, lunch en diner, weersomstandigheden, de status van je boordrekening etc.
Ook kun je persoonlijke berichten uitwisselen met andere cruise-gasten, als je dit beiden wenst.
Belangrijk is dat je de app (verkrijgbaar via de appstores en te herkennen aan het Costa-logo) voor vertrek al download. Je vult daarbij diverse gegevens in, zoals jouw officiële naam en jouw boekingsnummer van Costa Cruises. Om de app aan boord te laten werken, schakel je, zodra je aan boord bent, allereerst de vliegtuigmodus in, en vervolgens zet je de WiFi op Costa Favolosa en open je de app. Wij raden de Costa app ten zeerste aan!
Dagprogramma
Aan boord van jouw cruiseschip worden diverse muzikale optredens, voorstellingen en activiteiten georganiseerd. Informatie over de activiteiten van Costa Cruises en aanvangstijden kun je terugvinden in het dagelijkse krantje ‘Today’. Elke avond wordt het de ‘Today’ voor de volgende dag rondgebracht en door de hut steward in de hutten of in het postvak bij jouw hut neergelegd. In het programma staan tevens belangrijke telefoonnummers van o.a. de havenagent. We raden je aan om deze informatie dan ook mee te nemen als je aan land gaat. De ‘Today’ wordt verstrekt in diverse talen waaronder Engels en Duits.
Excursies
Op iedere bestemming die je aandoet, ben je uiteraard vrij om te doen en laten wat je wilt. Aan boord blijven, er zelf op uit trekken of deelnemen aan een excursie die Costa Cruises aanbiedt. Wel is het zo dat je d.m.v. het meedoen aan een excursie de meeste informatie over een bepaalde plaats/gebied krijgt.
Als je een excursie van Costa Cruises wilt boeken, dan raden we ten zeerste aan om dit zover mogelijk voor vertrek te doen via de website van Costa Cruises na boeking. Onze ervaring is namelijk dat het regelmatig voorkomt dat bepaalde excursies snel vol zitten, vaak zelfs al voor vertrek. Daarnaast kun je de excursies ook boeken via de excursiebalie aan boord, via het Tour Order Form welke je in jouw hut ontvangt of via de interactieve excursiezuilen aan boord. Je dient de excursie aan boord uiterlijk 48 uur van te voren te reserveren. Heb je een excursie via Costa Cruises geboekt? Dan krijg je in je hut op de avond voorafgaand aan de excursie jouw excursievoucher met daarop de exacte verzamelplaats en het tijdstip.
Voor sommige excursies zijn de plaatsen beperkt. Corendon heeft geen enkele invloed op de hoeveelheid excursies en het aantal plaatsen die aangeboden worden. Uiteraard zal Costa Cruises zoveel mogelijk plaatsen aanbieden als mogelijk. Maar soms is de capaciteit op de bestemmingen die bezocht worden gewoonweg niet toereikend.
De programma’s en de prijzen kunnen zonder voorafgaande mededeling tot op het ogenblik van vertrek door de organisator worden gewijzigd. Bovendien kunnen excursies worden geannuleerd indien het minimum aantal deelnemers niet word bereikt en indien alleen het minimum aantal deelnemers een excursie heeft geboekt, zullen groepen passagiers van verschillende nationaliteiten en/of talen samengevoegd worden. In geval van annulering wordt de deelnameprijs aan de ingeschreven personen terugbetaald. Bij annulering door de klant bestaat er geen vergoeding, tenzij je in het bezit bent van een medische verklaring, afgegeven door de dokter aan boord. Sommige excursies zijn niet geschikt voor personen met beperkte mobiliteit. Kinderen tussen 4 en 14 jaar genieten een aantal kortingen. Voor sommige archeologische plaatsen moet men betalen als men een fototoestel of videocamera wenst te gebruiken (niet inbegrepen). Excursies worden door plaatselijke onafhankelijke touroperators uitgevoerd en de begeleiding is niet (altijd) Nederlandssprekend. Deze facultatieve excursies vallen niet onder de verantwoordelijkheid van Corendon.
Heb je vragen over de excursie? Ga dan aan boord naar de excursiebalie van Costa Cruises.
Ons advies is: boek je excursies vooraf via de website van Costa Cruises! (https://www.mycosta.com/en/login.html)
Faciliteiten
Aan boord van de cruiseschepen van Costa Cruises zijn verschillende faciliteiten aanwezig waar je (soms tegen betaling) gebruik van kunt maken, zoals restaurant, bar, fitness, schoonheidssalon, spa & wellness, kapper, zwembad en casino, Formule 1 of golfsimulator, fotograaf, kinderclub, internetgebruik, wasserij-, strijk- en stomerijdienst en diverse winkeltjes. De toegang tot het casino is uitsluitend voor volwassenen vanaf 18 jaar. Je kunt 24 uur per dag terecht bij de receptie met al jouw vragen, reistabletten tegen zeeziekte en het eventueel omwisselen van geld. Let wel dat de omwisselkoers vaak ongunstiger is dan aan land. Tijdens jouw verblijf kun je gratis gebruik maken van badhanddoeken en ligstoelen. Voor het wassen van jouw kleding vul je eenvoudig de plastic zakken (aanwezig in jouw hut). Je vindt hier tevens ook een prijslijst.
Fooien/ Hotel Service Charge & Bar Service Charge
BOEKINGEN GEMAAKT VANAF 30 MAART 2023: voor nieuwe boekingen gemaakt vanaf 30 maart 2023 zijn de verplichte fooien/ Hotel Service Charge inclusief in de reissom. Deze hoef je dus niet meer verplicht aan boord te betalen. Dit betekent dus dat het bedrag van € 11,- per persoon per nacht bij ons voor boekingen gemaakt vanaf 30 maart inbegrepen is!
BOEKINGEN GEMAAKT T/M 29 MAART 2023: voor boekingen gemaakt t/m 29 maart 2023 zijn de verplichte fooien/ Hotel Service Charge niet inbegrepen in de reissom en dienen verplicht aan boord betaald te worden, tenzij anders vermeld onder het kopje 'inclusief' bij de reis.
Tijdens jouw cruise biedt het Costa personeel je overal op het schip een uitstekende service. Zij worden achter de schermen ondersteund door evenzoveel medewerkers en bemanningsleden, die hun uiterste best doen om jouw verblijf aan boord zo aangenaam mogelijk te maken. Voor jouw gemak zal Costa Cruises automatisch een dagelijkse Hotel Service Charge aan jouw boordrekening toevoegen, afhankelijk van jouw route en het aantal dagen waarop de diensten daadwerkelijk zijn geleverd. Dit bedrag bedraagt € 11,- per persoon per nacht. De Hotel Service Charge is bedoeld om de Costa gasten te garanderen dat de diensten aan de hoogste kwaliteitsstandaarden voldoen. Voor kinderen jonger dan 4 jaar wordt geen Hotel Service Charge voor het verblijf aan boord in rekening gebracht. Voor kinderen van 4 t/m 14 jaar geldt een korting van 50%. Costa Cruises adviseert om geen fooien te geven aan individuele medewerkers.
Indien je voorafgaand aan de cruise geen drankenpakket hebt aangeschaft en de dranken los aan boord betaalt, dan komt er bovenop de prijs van de consumpties een Bar Service Charge van 15%, welke automatisch in rekening gebracht wordt. Dit is ook het geval indien je pas aan boord een drankenpakket aanschaft.
Indien je voorafgaand aan de cruise wél een drankenpakket hebt aangeschaft, dan betaal je de 15% Bar Service Bijdrage niet.
In- en ontscheping
De inscheping begint op het tijdstip dat in My Costa en in de inschepingsdocumenten staat vermeld. Direct als je aankomt bij de terminal wordt jouw bagage gelabeld, hierop staat jouw hutnummer. Je bagage wordt vervolgens automatisch naar jouw hut gebracht. Verder dien je voor de inscheping een ‘Inschepingformulier’ in te vullen, dat je ter plaatse ontvangt. Nadat jouw handbagage door de scanner is gehaald en nadat jouw reispapieren en paspoort en/of identiteitsbewijs zijn gecontroleerd, kun je aan boord. Je dient uiterlijk 2 uur voor het vertrek van het cruiseschip in te schepen. Informatie vanuit Costa Cruises aangaande tijden en procedure m.b.t. ontscheping kan je terugvinden in het dagelijkse programma. Jouw bagage wordt tijdens de laatste nacht van de cruisevakantie opgehaald. Wij raden je aan enkele voorwerpen bij je te houden die je de volgende morgen nodig zal hebben om te ontschepen (documenten, medicijnen, toiletartikelen, een extra stel kleren, enz.).
Kinderen
De minimumleeftijd aan boord voor kinderen is 6 maanden. Op trans-Atlantische overtochten en cruises langer dan 15 dagen is dit 12 maanden.
Wanneer men een kind onder de 18 jaar meeneemt op reis en het kind heeft een andere achternaam dan de volwassene waarmee het kind op reis gaat dan is het noodzakelijk dat het kind een ondertekende verklaring bij zich heeft (in het Engels) waarin staat dat de achterblijvende ouder (die deze achternaam draagt) of voogd toestemming geeft voor de reis.
Ook ieder minderjarig kind dat naar het buitenland reist en niet vergezeld wordt door zijn ouders (of voogd), moet de toestemming hebben van de beide ouder(s), dan wel de ouder die het gezag over het kind heeft. Om problemen te voorkomen wordt geadviseerd dat de ouder die alleen met hun kind(eren) reist of waarvan hun kind(eren) als minderjarige (met een andere minderjarige) een formulier in te vullen die je hier kunt vinden.
Kleding
Aan boord en voor de excursies wordt casual kleding aangeraden. In de restaurants zijn korte broeken niet toegestaan. Tijdens de excursies is het aan te raden gemakkelijke en sportieve kleding en comfortabele schoenen te dragen. Wanneer je tijdens de excursies eventueel religieuze plaatsen bezoekt, dien je gepaste kleding te dragen (geen short, bermuda, etc.). Tevens raden wij je aan wat warmere kleding mee te nemen vanwege de temperatuurverschillen en airconditioning. Costa Cruises adviseert je ook formelere cocktailkleding mee te nemen voor de gala-avonden (een donker pak/smoking voor mannen en avondkledij voor vrouwen) en passende kleding voor de ‘White Night’ thema avond.
Maaltijden
Het ontbijt vindt normaliter plaats van 07.00u tot 10.00u en lunch van 12.00u tot 13.45u. Er zijn verschillende restaurants aanwezig waar je terecht kan voor een uitgebreid avondmaal of tussendoortje. De prijzen voor de dranken aan de bars of in de restaurants zijn exclusief 15% service charge die aan het einde van de cruise zal worden bijgeschreven op jouw boordrekening. Volg je een bepaald dieet om gezondheidsredenen of ben je vegetarisch? Costa Cruises houdt hier rekening mee. De koks bereiden gerechten op maat die passen bij jouw specifieke wensen. Je hebt de keuze uit een aantal menu’s. Speciale menu’s kunnen worden geserveerd aan boord. Let op! Dit moet tijdens jouw boeking aangevraagd en herbevestigd worden.
Reisdocumenten
Voor deelname aan de cruise dien je in het bezit te zijn van een geldig paspoort. Voor sommige bestemmingen geldt dat dit paspoort nog 6 maanden na terugkomst geldig moet zijn. Ook kinderen en baby`s hebben een eigen paspoort nodig en mogen niet bij hun ouders in het paspoort bijgeschreven staan. Voor de Verenigde Staten geldt dat iedereen persoonlijk in het bezit dient te zijn van een digitaal leesbaar paspoort. Zonder geldige reisdocumenten wordt de toegang tot het cruiseschip van Costa Cruises geweigerd, zonder terugbetaling van de kosten van de cruisevakantie. Je dient zelf voor geldige reisdocumenten voor de gehele reis te zorgen.
Wij raden aan om de geldigheid van jouw legitimatiebewijs te controleren bij de bevoegde autoriteiten en daar ook na te gaan of het nodig is om visa aan te vragen. N.B.: De scheepsofficier kan je tijdens het inschepen vragen om jouw identiteitsbewijs. Hij zal dit gedurende de gehele cruise bewaren om het aan de verschillende havenautoriteiten te kunnen laten zien. Als je het nodig hebt, wordt jouw identiteitsbewijs je tijdelijk teruggegeven.
Roken
Het is verboden sigaretten, sigaren en pijpen te roken in alle interne openbare ruimtes van het schip, met uitzondering van de als “Cigar Lounge” aangegeven ruimtes. Elektronische sigaretten mogen uitsluitend en alleen worden gebruikt in de hutten en in de als “Cigar Lounge” aangegeven ruimtes. In de externe openbare ruimtes is roken uitsluitend toegestaan in de daarvoor bestemde, aangegeven en van asbakken voorziene zones. Daarnaast is het niet toegestaan om te roken in de hutten, behalve buiten op het privé-balkon. Het is ten strengste verboden om sigaretten en rookgerei overboord te gooien.
Rolstoelgebruikers / Mindervalide gasten
Mindervalide gasten zijn van harte welkom aan boord van het cruiseschip. Ben je mindervalide of ben je afhankelijk van een rolstoel, dan dien je begeleid te worden door een reisgenoot en dien je zelf een rollator of rolstoel (opvouwbaar) mee te nemen. Tevens dien je dit bij reservering door te geven evenals de afmetingen van jouw rolstoel of rollator (wanneer van toepassing). Rolstoelen aan boord van het cruiseschip zijn alleen bedoeld voor noodgevallen. Indien je gebruikt wenst te maken van een aangepaste mindervalide hut, kun je deze niet via onze website boeken. Een mindervalide hut is altijd op aanvraag en je dient dan ook te allen tijde hiervoor contact op te nemen met ons Servicecenter. Houdt er rekening mee dat ontschepen niet altijd mogelijk is in havens waar het cruiseschip niet direct aan de kade ligt. Voor de volledigheid willen wij je er ook graag op wijzen dat indien er sprake is van rolstoelgebondenheid, deelname aan excursies helaas niet mogelijk is. Wanneer kleine stukjes en/of trappen gelopen kunnen worden en een opvouwbare rolstoel meegenomen wordt, behoren enkele excursies tot de mogelijkheden. Informatie over de mogelijkheden en zwaarte van excursies wordt aan boord verstrekt door de excursiebalie.
Let op: met het oog op de veiligheid en het comfort van alle reizigers is het van belang dat elke reiziger op het ogenblik van de boeking volledige informatie verschaft, indien hij/zij ziek is, onwel, beperkte beweeglijkheid heeft of mindervalide is.
Routewijziging
In verband met weersomstandigheden of andere door overmacht ontstane omstandigheden kan Costa Cruises in verband met de veiligheid van de passagiers en bemanning besluiten de route kort voor vertrek of tijdens de cruise te wijzigen.
Taal
De belangrijkste voertaal aan boord, zowel onder personeel als bij aankondigingen, is Engels.
Telefoon / Internet
Op alle cruiseschepen van Costa Cruises wordt het gsm-signaal ontvangen, je kunt gesprekken voeren en ontvangen, alsook sms’jes versturen en ontvangen. Let wel op de kosten, die hoog kunnen oplopen! Op open zee kan het voorkomen dat er tijdelijk geen gsm signaal is. Je kunt rechtstreeks vanuit jouw hut aan boord van het cruiseschip van Costa Cruises telefoneren via de satellietverbinding en via de receptie kun je eveneens faxen ontvangen of zelf versturen (kan erg duur zijn). Je kunt eveneens faxen ontvangen of zelf versturen (kan erg duur zijn!). Er is WiFi aan boord van alle schepen, waar je tegen betaling gebruik van kunt maken. Daarnaast vindt je op ieder schip een internetpunt met satellietverbinding. De verbinding en betaling gebeuren met jouw Costa kaart.
Vaccinatie
Voor sommige bestemmingen van Costa Cruises zijn bepaalde vaccinaties gewenst/verplicht. Informeer altijd tijdig voor vertrek of, en zo ja welke vaccinaties je nodig hebt. Voor informatie en advies kun je bij Reisprik terecht, een landelijk netwerk van gespecialiseerde huisartsenpraktijken voor reizigersadvisering en vaccinaties over actuele benodigde vaccinaties.
Voltage
Het voltage in de hut aan boord van alle schepen is 110/220V.
Winkels & Services aan boord
In de taxfree winkels aan boord is een breed assortiment van de diverse merken aanwezig: kleding, schoonheids- en parfumerieartikelen, sieraden, film- en fotoapparatuur, brillen, zonproducten, rookwaren en drank en producten met het rederijlogo. Alle schepen hebben haar- en schoonheidssalons, sauna en massage, wasserij en fotoservice, waarvan de prijzen aan boord staan aangegeven.
Zwangerschap
Indien je zwanger bent, dien je dit bij boeking aan ons te melden (of zodra je van de zwangerschap op de hoogte bent) en navraag te doen naar de specifieke voorwaarden die per rederij gelden. Een zwangerschap aan boord wordt geaccepteerd t/m 23 weken. Je dient dan tevens een medische verklaring bij inscheping te overleggen, waarin verklaard wordt dat je fit bent om per cruiseschip te reizen. De regels zijn zeer strikt en je kunt eventueel geweigerd worden. Bij wijze van uitzondering mogen zwangere vrouwen gebruik maken van het non-alcoholische drankenpakket.
*Bovenstaande informatie is afkomstig van derden. Corendon is niet aansprakelijk voor eventuele fouten en/of wijzigingen.