Vakantieherinneringen: Vakantiefoto’s en lokale lekkernijen roepen sterkste herinneringen op
Ieder jaar kijken we reikhalzend uit naar de vakantie. Heerlijk ontspannen met het gezin of nieuwe plekken ontdekken met je vrienden. Vaak is het ultieme genieten binnen een oogwenk weer voorbij.
Gelukkig hebben we dan onze herinneringen nog! Waar de één bij de geur van zonnebrandcrème weer verlangt naar het strand op een zonovergoten eiland, koopt de ander souvenirs van het vakantieland of trekt een fles wijn open die op de zonnige bestemming gekocht is. Hoe houdt Nederland het vakantiegevoel vast? En welke souvenirs nemen wij mee van ons vakantieadres? Corendon zocht het uit en vroeg ruim 1000 zonaanbidders het spreekwoordelijke Hawaiiprint-hemd van het lijf over wat hen doet verlangen naar vakantie.
Bij vakantie denken wij aan: zon, rust, heerlijk en relax
‘Wat is het eerste woord wat bij jou in je opkomt als je denkt aan ‘vakantie’? In het onderzoek kwamen vooral de volgende woorden veel terug: zon (24,6%), heerlijk (10,8%), rust (10,8%) en relax (9,4%).
‘Verder werd er ook veel aan bepaalde vakantielanden gedacht zoals Turkije, Griekenland en specifieke badplaatsen zoals Side.’
Vakantiefoto’s blijven belangrijkste vakantieherinnering
Bij bijna de helft (41,7%) van de vakantiegangers is beeld de sterkste trigger voor herinneringen aan de vakantietijd. Zij geven aan dat vooral vakantiefoto’s de sterkste herinnering aan vakantie oproept. Op de tweede plaats komen geuren en smaken van lokaal voedsel of drinken (22,3%).
Wat opvalt is dat slechts 3,2% van de reizigers zegt bij een souvenir de sterkste vakantieherinneringen te hebben. Onder ‘anders..’ (15,6%) geven respondenten vooral gevoelens of belevenissen aan zoals: ‘excursies en avonturen die we beleefd hebben’, ‘rust en een vrij gevoel’, ‘de sfeer en vriendelijke lokale bevolking’ of ‘tijd die ik door heb kunnen brengen met mijn geliefden’.
Vakantiefoto’s belanden minder vaak in een vakantiealbum
Foto’s die gemaakt zijn op de vakantiebestemming worden steeds minder verwerkt tot heuse fotoboeken. De meeste foto’s (53,1%) worden geschoten en op telefoon, tablet of computer gezet om af en toe naar te kijken. Zo’n 5,7% van de foto’s worden op dvd gebrand met bijpassende muziek, in een lijstje gezet of verwerkt in een heus vakantieherinneringenalbum.
In meer dan de helft van de gevallen worden er foto’s gemaakt van bezienswaardigheden en uitzichten (58,7%). Gemiddeld 18,4% maakt foto’s van reisgenoten en staat vaak zelf niet op de foto. Gelukkig is bij nog eens 18,3% van de gevallen de afwisseling tussen foto’s maken en op de foto’s staan van kracht. 4,7% maakt voornamelijk selfies op vakantie.
De vakantiefoto’s worden over het algemeen gemaakt op mobiele apparaten. Maar liefst driekwart (76,5%) van de Nederlandse vakantiegangers maakt vakantiefoto’s met zijn/haar mobiele telefoon of tablet. Gemiddeld 22,3% gebruikt een spiegelreflexcamera voor zijn vakantiekiekjes.
Gemiddeld 40 euro aan souvenirs per vakantie
Gemiddeld geven Nederlanders per vakantie €42,19,- uit aan souvenirs. Ruim een kwart (28,8%) koopt over het algemeen kleding, accessoires, tassen of petten (met of zonder verwijzing naar het vakantieland) op vakantie. Nog een kwart (26,7%) koopt nog graag magneten met een bezienswaardigheid erop om thuis aan de koelkast te hangen. Gemiddeld 19,1% neemt geregeld lokale lekkernijen mee naar huis als aandenken aan de bestemming.
Opvallend is dat slechts 5,3% van de respondenten nog ansichtkaarten naar familie en vrienden thuis stuurt. Hoe vaak krijg jij nog een kaartje uit een vakantieland? Dit is vaak nog op één hand te tellen.
Over kaartjes gesproken… toegangskaartjes worden niet als souvenirs beschouwd
Bijna 7 op de 10 vakantiegangers zeggen toegangskaartjes van excursies, musea of andere activiteiten na de vakantie niet te bewaren.
De 32,4% van de toegangsbewijzen die na de vakantie wel bewaard worden, belanden in een speciale herinneringendoos, de portemonnee, in een vakantiealbum, plakboek of in een lade van een nachtkastje.
Lokale lekkernijen worden gewaardeerd
Gemiddeld 7 op de 10 vakantiegangers proeven op vakantie op zijn minst één lokale lekkernij. Zo’n 22,3% zegt zelfs ingrediënten mee te nemen om een lokaal gerecht thuis ook te kunnen bereiden. Slechts 7,6% proeft eigenlijk niet van lokale gerechten wanneer ze op hun vakantiebestemming zijn.
Bijna de helft van de respondenten (43,1%) zegt dan ook geen etenswaren of kruiden vanaf het vakantieadres naar huis te nemen. Iets meer dan een kwart (29,4%) neemt olie of kruiden mee op vakantie. 12,5% gaat voor een alcoholische versnapering om thuis nog even van te genieten. Op de derde plaats van favoriete lekkernij om mee naar huis te nemen staat de lokaal gemaakte zoetigheid. Zo’n 6,4% kiest voor chocolade, koek of snoep gemaakt in het vakantieland.Welke lokale lekkernijen neem je het vaakst mee naar huis (per provincie)?
De provincies Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Brabant en Noord-Holland zijn terughoudender met het meenemen van lekkernijen als aandenken aan hun vakantie ten opzichte van de andere vakantielanden.
Opvallend is dat Drenthe het vaakst lokale alcoholische versnaperingen zoals bier, wijn of sterke drank meeneemt om thuis van te genieten, waar de overige provincies het vaakst olie of kruiden mee naar huis nemen. In Limburg wordt opvallend veel zoetigheid terug naar de provincie meegenomen. In Noord-Holland zijn de reizigers fan van lokale koffie- of theesoorten om thuis nog eens heerlijk van na te genieten.
Lokale (traditionele) muziek doet vakantiegangers terugdenken aan laatste zonvakantie
Hoewel de uitslagen erg dicht op elkaar liggen, is het toch de traditionele muziek uit het land van de vakantiebestemming die reizigers doet terugdenken aan hun zonvakantie (46,8%). Uiteraard zijn het ook de zomerhits die veel herinneringen oproepen.
Onder de 10,1% van de respondenten die ‘Anders’ invulden, bevonden zich antwoorden zoals ‘muziek van het animatieteam’, ‘eigen muziek’, ‘Nederlandstalig’ of ‘Ik heb geen muziek die me doet terugdenken aan de laatste zonvakantie’.
Opvallend is dat vooral mannen meer voorkeur hebben voor traditionele muziek, waar vrouwen een lichte voorkeur hebben voor zomerhits.
Direct door naar winterzonvakantie? Ja graag!
Maar liefst 86,7% zou, als de kans er was, na het terugkomen van de zomervakantie direct een winterzonvakantie willen boeken. 66,2% hiervan zegt wel naar een andere bestemming te willen gaan dan hun zomervakantiebestemming.