Extra informatie Royal Caribbean
Animatie
Je zult je op een cruiseschip van Royal Carribbean geen moment vervelen. Van het bijwonen van shows in het theater en genieten van optredens van bands tot het beproeven van jouw geluk in het casino of deelnemen aan verschillende workshops. Tijdens jouw cruisevakantie met Royal Carribbean is het mogelijk! Indien de tijd het toelaat is het soms zelfs mogelijk om een kijkje achter de schermen te nemen bij de kapitein. Een bijzondere ervaring!
Arts
Aan boord van ieder Royal Caribbean cruiseschip zijn minimaal één arts en 1 tot 3 verpleegsters aanwezig. Tevens is er een hospitaal aan boord. Het hospitaal is geen volwaardig ziekenhuis, maar kan wel instaan voor de behandeling van de meeste noodgevallen en medische routinegevallen. Indien je onder behandeling staat van een arts of een bepaalde medische indicatie hebt, dien je dit voorafgaand aan de cruise te melden. Er worden kosten gerekend voor verstrekte medische diensten en/of medicijnen. Als je tijdens de reis ziek wordt of letsel oploopt en de diagnose en/of behandeling niet in het hospitaal kan gebeuren, zal je naar een ziekenhuis/kliniek op het vasteland vervoerd worden. Veel zorgverzekeringen vergoeden de kosten van medische zorg op zee, in het buitenland en van evacuatie per vliegtuig of helikopter niet. Wij raden je aan een goede reisverzekering af te sluiten inclusief dekking medische kosten. Bij de Guest Relations balie zijn tabletten tegen zeeziekte te verkrijgen.
Baby's
De minimumleeftijd voor meereizende baby’s is zes (6) maanden, vanaf het moment van afvaart en twaalf (12) maanden vanaf het moment van afvaart voor afvaarten die meer dan 3 opeenvolgende dagen op zee hebben. Alle kinderen die meedoen aan de kinderprogramma’s of gebruik willen maken van het zwembad, moeten zindelijk zijn. Voor sommige kinderactiviteiten kan een kleine toeslag worden gevraagd.
Bagage
De bagage dien je goed te labelen (met het Royal Caribbean etiket) en de volgende gegevens te vermelden: naam, voornaam, naam van het schip, hutnummer (indien bekend), cruisedatum en haven van inscheping. Je overhandigt de bagage (niet de handbagage) aan het personeel voordat je aan boord van het cruiseschip gaat. De afgegeven bagage zal, in de loop van de dag, naar de hut worden gebracht. De rederij adviseert medicatie en waardevolle spullen te allen tijde bij je te dragen. Royal Caribbean is niet aansprakelijk voor verlies van of schade aan eigendommen.
Let op: het is niet toegestaan om eigen dranken mee te nemen aan boord van het cruiseschip. Eigen meegebrachte dranken zullen worden ingenomen bij het aan boord gaan van het cruiseschip en kunnen aan het einde van de reis weer worden afgehaald. Dit geldt tevens voor dranken gekocht in de tax-free winkels aan boord.
Betalingen aan boord
Bij inscheping ontvang je een persoonlijke boordpas (Seapass). Deze kaart gebruik je tijdens de cruisevakantie om te betalen voor de extra diensten (behalve het casino) en aankopen in de boetieks aan boord. Alle bedragen worden automatisch op de rekening van de hut gezet die je aan het einde van de cruise met een creditcard of met contant geld kunt betalen. Binnen 48 uur na inscheping moet je de Seapass te registeren. Je moet jouw creditcard linken aan de Seapass of een contante aanbetaling te doen van minimaal $500 (US Dollar). Als je ervoor kiest om een contante aanbetaling te doen en de uitgaven vallen hoger uit dan het bedrag van aanbetaling, zal je gevraagd worden om een nieuwe aanbetaling te doen. Indien je geen creditcard linkt of contante aanbetaling doet, wordt de Seapass automatisch geblokkeerd door Royal Caribbean. Per aankoop ontvang je een bonnetje met het bedrag, op die manier houd je een goed overzicht van alle aankopen die je tijdens de cruisevakantie aan boord doet. Aan boord van Royal Caribbean kunt u met de volgende internationale creditcards betalen: American Express,VISA en MasterCard. Aan boord wordt de USD ($) als valuta gehanteerd.
Boordpas / Seapass
Bij inscheping ontvang je een zogenaamde Seapass. Met deze kaart worden alle uitgaven aan boord geregistreerd. Tevens dient het als toegangsbewijs voor het cruiseschip en als sleutel van de hut.
Dagprogramma
Aan boord van het cruiseschip worden diverse muzikale optredens, voorstellingen en activiteiten georganiseerd. Informatie over de activiteiten van Royal Caribbean en aanvangstijden kun je terugvinden in de dagelijkse krant. Elke avond wordt deze krant voor de volgende dag in de hut gelegd. Ook de meest voorkomende verkorte telefoonnummers van de faciliteiten vind je hierin terug. We raden je aan om deze informatie dan ook mee te nemen als je aan land gaat. Het dagprogramma wordt verstrekt in diverse talen waaronder Engels.
Excursies
Het deelnemen aan excursies in de diverse havens is niet verplicht. Je kunt in vele gevallen ook zelf de omgeving verkennen. Wel is het zo dat je door middel van het meedoen aan een excursie de meeste informatie over een bepaalde plaats/gebied krijgt. Informatie over excursies kun je in vele gevallen vinden op de website van Royal Caribbean. Voor het vooraf boeken van excursies, kun je gebruik maken van de cruiseplanner op de internetsite van de rederij: www.royalcaribbean.com. Je dient wel te beschikken over een creditcard om de excursie(s) te kunnen boeken. Eventueel kun je aan boord, mocht er nog plaatsen beschikbaar zijn, aan de excursiebalie excursies bijboeken. Royal Caribbean kan helaas geen garantie geven dat al haar gepubliceerde landexcursies daadwerkelijk conform publicatie uitgevoerd zullen of kunnen worden. De uitvoering is in handen van onafhankelijke leveranciers. Zij hebben de eindverantwoording en nemen de beslissing tot een eventuele schemawijziging, annulering of deelannulering van een excursie. Normaliter worden excursies uitsluitend aangepast in het belang en de veiligheid van de gasten. De landexcursie manager aan boord zal je, indien mogelijk, tijdig in kennis stellen en voor een eventuele restitutie zorgdragen. I.v.m. weersomstandigheden, verkeerssituaties, technische of lokale omstandigheden kan gedurende een excursie een aanpassing plaatsvinden. Klachten hieromtrent dienen ter plaatse aan boord afgehandeld te worden.
Faciliteiten
Aan boord van de cruiseschepen van Royal Caribbean zijn verschillende faciliteiten aanwezig waar je (soms tegen betaling) gebruik van kunt maken, zoals restaurants, bar, fitness, schoonheidssalon, spa & wellness, kapper, zwembad, kinderdagverblijf, casino, Videogame arcade, kinderclub, internetgebruik, wasserij-, strijk- en stomerijdienst en diverse winkeltjes. Aan boord kun je geld wisselen. De valuta die aan boord gewisseld kunnen worden zijn Amerikaanse en Canadese dollars. Op Europese afvaarten vaak ook Engelse Ponden en Euro’s
Fooien / Hotel Service Charge & Bar Service Charge
Tijdens de cruise biedt het Royal Caribbean personeel je overal op het schip een uitstekende service. Zij worden achter de schermen ondersteund door evenzoveel medewerkers en bemanningsleden, die hun uiterste best doen om jouw verblijf aan boord zo aangenaam mogelijk te maken. Voor het gemak zal Royal Caribbean automatisch een dagelijkse fooi/ Hotel Service Charge aan de boordrekening toevoegen, tenzij je specifiek verzoekt, deze weg te laten. Deze bijdrage is afhankelijk van de route en het aantal dagen waarop de diensten daadwerkelijk zijn geleverd. De Hotel Service Charge is bedoeld om de Royal Caribbean gasten te garanderen dat de diensten aan de hoogste kwaliteitsstandaarden voldoen.
De dagelijkse Hotel Service Charge is USD $16* per gast per dag voor non-suite hutgasten en USD $18,50* per gast per dag voor suitegasten (de toeslagen zijn onderhevig aan wijziging zonder voorafgaande kennisgeving). *De kosten kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Als de service jouw verwachtingen overtreft of niet beantwoord, staat het je vrij om dit bedrag ten tijde of aan het einde van elk segment en/of reis aan te passen. Je kunt je wenden tot de Guest Relations Manager aan boord. De Hotel Service Charges worden volledig betaald aan de bemanningsleden van Royal Caribbean en vertegenwoordigen een belangrijk deel van hun vergoeding. Royal Caribbean adviseert om geen fooien te geven aan individuele medewerkers.
Daarnaast wordt er 18% Bar Service Charge en Spa Service Charge in rekening gebracht voor alle spa- en salonservices, evenals 18% Bar Service Charge voor alle drankaankopen en 18% Bar Service Charge in alle specialiteitenrestaurants.
Let op! Voor een aantal cruises zijn de fooien/ Hotel Service Charges inbegrepen, dit staat dan vermeld onder het kopje 'inclusief' bij de reis.
In- en ontscheping
Op de dag van vertrek dien je uiterlijk 2 uur voor afvaart van het schip in de haven aanwezig te zijn. Je kunt vanaf ca. 12.00 uur inschepen, tenzij anders vermeld op het reisschema, het reisschema vind je in de cruisedocumentatie. Naast zowel algemene als meer specifieke informatie over de cruise vind je op een van de laatste pagina’s het Charge Account, Guest Conduct Policy & Cruise Ticket contract aan. Dit laatste is een opsomming van de rechten van Royal Caribbean Cruises Ltd. t.o.v. jou, als passagier, en de rechten en plichten van jou, als passagier, t.o.v. de rederij. Je wordt verzocht dit goed door te lezen. Acceptatie van het Contract in de haven of op internet houdt in dat je deze voorwaarden accepteert. Direct als je aankomt bij de terminal wordt de bagage gelabeld, hierop staat het hutnummer. De koffers worden, in de loop van de dag, naar de hut gebracht. Je loopt vervolgens door naar de incheckbalie. Hier zullen de laatste zaken in orde worden gemaakt voordat je aan boord kunt gaan. Verder dien je voor de inscheping een ‘Inschepingformulier’ in te vullen, dat je ter plaatse ontvangt. Nadat de handbagage door de scanner is gehaald en nadat de reispapieren en identiteitsbewijs zijn gecontroleerd, kun je aan boord.
De laatste avond vind je bagagelabels in de hut. Deze labels bevestig je aan de koffers die je ‘s avonds voor de hut plaatst (zorg voor een tas met spullen voor de laatste overnachting aan boord en kleding/toilet artikelen voor de volgende dag). De kleur of het nummer van de labels bepaalt de tijd van ontscheping en de plaats van de koffers in de douane hal. Op de laatste ochtend van de cruise, ga je naar de aangegeven vertreklounge waar je jouw paspoort ophaalt en vervolgens de immigratie formaliteiten afhandelt.
Kinderen
De minimumleeftijd voor meereizende baby’s is zes (6) maanden, vanaf het moment van afvaart en twaalf (12) maanden vanaf het moment van afvaart voor afvaarten die meer dan 3 opeenvolgende dagen op zee hebben. Alle kinderen die meedoen aan de kinderprogramma’s of gebruik willen maken van het zwembad, moeten zindelijk zijn. Voor sommige kinderactiviteiten kan een kleine toeslag worden gevraagd.
Kleding
Aan boord en voor de excursies wordt informele kleding aangeraden. Tijdens de excursies is het aan te raden gemakkelijke en sportieve kleding en comfortabele schoenen te dragen. Wanneer je tijdens de excursies eventueel religieuze plaatsen bezoekt, dien je gepaste kleding te dragen (geen short, bermuda, etc.). Royal Caribbean adviseert je ook formelere cocktailkleding mee te nemen voor de Captain Cocktail en de gala-avonden. De 3-5 nachten cruises hebben 1 formele avond, de 6-13 nachten cruises 2 formele avonden en de cruises van 14 nachten en meer kennen 3 formele avonden. Deze avonden wordt gepaste kleding verwacht zoals voor de dames een jurk, rok met blouse en voor de heren colbert en das met nette lange broek. (Een avondjurk voor de dames en een smoking voor heren wordt vaak gedragen tijdens deze avonden).
Maaltijden / Dineren
Bij de reservering van de cruise kun je een voorkeur aangeven voor het diner. Het tafelnummer zal echter pas bevestigd worden op het moment dat je aan boord gaat en staat op SeaPass Card. Naast vlees, vis, vegetarische en kindergerechten, kun je tot 90 dagen voor afvaartdatum speciale dieetwensen doorgeven. De eerste dag van de cruise is het verstandig om dieetwensen bij het bedienend personeel nogmaals kenbaar te maken. Op dagen dat het schip aan wal ligt, kunnen de openingstijden van het restaurant afwijken. De openingstijden van alle restaurants aan boord staan aangegeven in de dagkrant.
Wat betreft dinerzitting zijn er drie mogelijkheden: eerste zitting, tweede zitting en de open diner zitting (My Time Dining). Bij de eerste zitting (vanaf circa 18.00 uur) en tweede zitting (vanaf circa 20.00 uur) heb je een vaste tafel op een vast tijdstip voor de duur van de cruise. Heb je bij boeking aangegeven dat je gebruik wenst te maken van de open dinerzitting dan kun je iedere avond tijdens de openingstijden van de Main Dining Room gaan dineren.
Aan boord tref je ook een buffetrestaurant Windjammer Café, de locatie om informeel te dineren. Je kunt zelf een tafel uitkiezen en eten halen bij het zelfbedieningsbuffet. Dit restaurant is ook geopend voor ontbijt en lunch.
Medicijnen
Neem altijd voldoende van de door jouw eigen arts voorgeschreven medicijnen mee, inclusief een korte verklaring van jouw arts in de Engelse taal (voor de douane) en een recept in de Engelse taal. Hoewel zeeziekte medicatie aan boord verkrijgbaar is, raden wij passagiers altijd aan hun eigen arts hierover te raadplegen en de door de arts geadviseerde zeeziektemedicijnen zelf aan te schaffen en mee te nemen. Neem je medicijnen tijdens de vlucht altijd mee in de handbagage!
Reisdocumenten
Het is jouw verantwoordelijkheid te zorgen dat je over een geldig paspoort en benodigde visa beschikt voor de vaarroute die je geboekt hebt. Je kunt het beste bij boeking deze informatie opvragen bij de visumdienst en kort voor vertrek nogmaals controleren of er tussentijds geen wijzigingen zijn opgetreden. Indien je onverhoopt niet over de juiste documenten beschikt, heeft de rederij het recht je de toegang tot het schip te weigeren, of je in bepaalde havens aan boord te houden, zonder dat je recht hebt op enige vorm van vergoeding van de betaalde cruisevakantie.
Het is van belang dat je voor vertrek heeft gecheckt of je visa en vaccinaties voor de reis nodig heeft. Dit kan bij via een visumorganisatie, voor vaccinaties bij de huisarts en/of de lokale GGD. Voor reizen buiten Europa dien je in het bezit te zijn van een, bij terugkomst in Nederland nog 6 maanden geldig zijnde, Nederlands paspoort.
Wanneer je in Europa op cruisereis gaat kun je met een Nederlandse Identiteitskaart reizen, mits alle landen die je aandoet ook een Nederlandse Identiteitskaart accepteren als officieel reisdocument. Bij incheck ontvangt je jouw SeaPass card. Dit is het belangrijkste document tijdens de cruise en vervangt jouw paspoort. Tevens vindt op de SeaPass Card belangrijke gegevens zoals jouw hutnummer, tafelzitting, locatie van het restaurant en tafelnummer. De SeaPass Card is jouw hutsleutel.
Afhankelijk van de cruise kan de rederij je vragen jouw paspoort af te geven. In het paspoort staat dat je, als Nederlands staatsburger, altijd verantwoordelijk bent voor jouw paspoort. Indien je het paspoort niet wilt afgeven, kun je dit melden en dan zul je het paspoort van de purser terugkrijgen. Het schip is dan niet meer verantwoordelijk voor jouw immigratie indien je bij de diverse aanleghavens het schip verlaat. Je dient te wachten tot het schip vrijgegeven wordt en de desbetreffende douanebeambte jou en jouw bagage geïnspecteerd heeft. Je krijgt vervolgens dezelfde procedure om weer aan boord te kunnen gaan. In sommige havens dien je een kopie van het paspoort te tonen. Neem deze mee voor je vertrekt. De SeaPass Card dien je altijd bij je te hebben om van en aan boord te komen.
Roken
Het is verboden sigaretten, sigaren, elektrische sigaretten en pijpen te roken in alle interne openbare ruimtes van het schip. Er zijn specifieke rookhoeken in sommige lounges en aan dek. Daarnaast is het niet toegestaan om te roken in de hutten of op een privebalkon. Indien u dit wel doet, kunt u hier een boete voor krijgen die automatisch op uw Seapass wordt bijgeschreven. Het is ten strengste verboden om sigaretten en rookgerei overboord te gooien.
Rolstoelgebruikers / Mindervalide gasten
Mindervalide gasten zijn van harte welkom aan boord van het cruiseschip. Ben je mindervalide of afhankelijk van een rolstoel, dan dien je begeleid te worden door een reisgenoot en neem je zelf een rollator of rolstoel (opvouwbaar) mee te nemen. Tevens moet je dit bij reservering doorgeven evenals de afmetingen van de rolstoel of rollator (wanneer van toepassing). De aanwezige rolstoelen aan boord van het cruiseschip zijn alleen bedoeld voor noodgevallen. Indien je gebruik wenst te maken van een aangepaste mindervalide hut, kun je deze niet via onze website boeken. Een mindervalide hut is altijd op aanvraag en je dient dan ook te allen tijde hiervoor contact op te nemen met ons contact center. Houd er rekening mee dat ontschepen niet altijd mogelijk is in havens waar het cruiseschip niet direct aan de kade ligt. Voor de volledigheid willen wij je er ook graag op wijzen dat indien er sprake is van rolstoelgebondenheid, deelname aan excursies helaas niet mogelijk is. Wanneer kleine stukjes en/of trappen gelopen kunnen worden en een opvouwbare rolstoel meegenomen wordt, behoren enkele excursies tot de mogelijkheden. Informatie over de mogelijkheden en zwaarte van excursies wordt aan boord verstrekt door de excursiebalie.
Let op: met het oog op de veiligheid en het comfort van alle reizigers is het van belang dat elke reiziger op het ogenblik van de boeking volledige informatie verschaft, indien hij/zij ziek is, onwel, beperkte beweeglijkheid heeft of mindervalide is.
Route Wijziging
Royal Caribbean kan helaas geen garantie geven dat haar schepen daadwerkelijk het van tevoren aangegeven vaarschema zullen en kunnen hanteren. Dit geldt tevens voor de aanleghavens en voor de tijden en volgorde van aanleggen. De Royal Caribbean en de kapitein van het schip hebben het recht om iedere haven te vervangen door een andere, voorbij te varen, in iedere vorm af te wijken van het gepubliceerde vaarschema of het schip te vervangen door een ander schip. Tevens is Royal Caribbean niet verantwoordelijk voor het niet op de gepubliceerde schematijd of dag aankomen of vertrekken van enige (aanleg)haven. Normaal gesproken worden vaarschema’s uitsluitend gewijzigd in het belang en de veiligheid van onze gasten.
Sloepenrol / Safety drill
Voor iedere afvaart is er een verplichte sloepenrol. Daar Royal Caribbean veiligheid als hoogste prioriteit heeft, worden alle passagiers verplicht deel te nemen aan de sloepenrol/safety drill. Je leert op de juiste manier het reddingsvest aan te trekken en de procedures die je moet volgen in geval van nood. Deze oefening duurt ca. 15 minuten.
Taal
De belangrijkste voertaal aan boord, zowel onder personeel als bij aankondigingen, is Engels. Mocht je problemen met de Engelse taal hebben, kun je altijd terecht bij de International Ambassador. Deze spreekt minimaal vier talen en indien hij of zij geen Nederlands spreekt, zal zij een employé(e) zoeken die wel Nederlands spreekt. Ook kun je om taalassistentie vragen bij de Guest Relations balie.
Telefoon / Internet
Op alle cruiseschepen van Royal Caribbean wordt het gsm-signaal ontvangen, je kunt gesprekken voeren en ontvangen, alsook sms’jes versturen en ontvangen. Let wel op de kosten, die hoog kunnen oplopen. Op open zee kan het voorkomen dat er tijdelijk geen gsm-signaal is. Je kunt rechtstreeks vanuit de hut aan boord van het cruiseschip van Royal Caribbean telefoneren via de satellietverbinding en via de receptie kun je eveneens faxen ontvangen of zelf versturen (kan erg duur zijn). Je kunt eveneens faxen ontvangen of zelf versturen (kan erg duur zijn). Er is WiFi aan boord van alle schepen, waar je tegen betaling gebruik van kunt maken. Daarnaast vind je op ieder schip een internetpunt met satellietverbinding. De verbinding en betaling gebeuren met uw Seapass.
Vaccinatie
Voor sommige bestemmingen van Royal Caribbean zijn bepaalde vaccinaties gewenst/verplicht, voor meer informatie zie de website van het LCR.
Voltage
Alle hutten beschikken over Amerikaanse stopcontacten, met platte pennen, op 110 volt als ook over een 220 volt Europees stopcontact.
Winkels & Services aan boord
Aan boord bevinden zich diverse winkels waarbij je, gedurende de dagen op zee, met SeaPass inkopen kunt doen. De meeste van deze winkels zijn NIET van de rederij, maar hebben een franchise overeenkomst en behoren tot onafhankelijke winkelketens. Uitzondering hierop zijn de logo- en belastingvrije winkels. Let daarom vooral goed op wat je koopt, of je de goede maat hebt, daar ruilen nagenoeg onmogelijk is, als je eenmaal van boord bent. Vraag altijd om het adres van de hoofdvestiging, zodat je zich tot iemand kunt wenden, mocht dit nodig zijn.
Alle schepen hebben haar- en schoonheidssalons, sauna en massage, wasserij en fotoservice, waarvan de prijzen aan boord staan aangegeven.
Zwangerschap
Als je zwanger bent, dien je dit bij boeking aan ons te melden (of zodra je van de zwangerschap op de hoogte bent) en navraag te doen naar de specifieke voorwaarden die per rederij gelden. Een zwangerschap aan boord wordt geaccepteerd t/m 23 weken. Je dient dan tevens een medische verklaring bij inscheping te overleggen, waarin verklaard wordt dat je fit bent om per cruiseschip te reizen. De regels zijn zeer strikt en je kunt eventueel geweigerd worden.
*Bovenstaande informatie is afkomstig van derden. Stip Reizen B.V. is niet aansprakelijk voor eventuele fouten en/of wijzigingen.