Je bent er als reiziger zelf verantwoordelijk voor dat je voldoet aan de geldende toelatingseisen van jouw vakantiebestemming. Wanneer je een vakantie hebt geboekt en het land stelt ineens een geldig vaccinatiebewijs, een geldig herstelbewijs of een negatieve testuitslag verplicht, en jij bent niet in de gelegenheid deze te tonen, dan zijn de mogelijke kosten die daaruit voortvloeien voor jouw eigen rekening. Dit geldt ook als een land bijvoorbeeld een ‘2G-maatregel’ invoert. Wanneer je jouw reis om deze reden wilt annuleren, kan dat niet kosteloos maar gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden. Deze vind je terug op onze algemene voorwaarden pagina. Neem in dat geval contact op met ons Contact Center.
Het bovenstaande is in lijn met wat brancheorganisatie ANVR over dit onderwerp communiceert op haar FAQ:
“Als een reiziger geen vereist vaccinatiebewijs (Gevaccineerd) of herstelbewijs (Genezen) kan overleggen, ligt dat in de persoonlijke risicosfeer van de reiziger. En is kosteloze annulering niet aan de orde. Ditzelfde geldt als een reiziger geen negatief testresultaat kan overleggen. Ook dan is van kosteloze annulering geen sprake.”
Het bovenstaande is ook in lijn met de Wet op de pakketreisovereenkomst (7:509 BW). Hierin staat dat bij onvermijdbare of buitengewone omstandigheden die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de reis, een reiziger de reis gratis kan annuleren. In de bovenstaande situatie kan de reis echter gewoon doorgaan, er worden alleen extra voorwaarden aan de reiziger gesteld. En die liggen in de risicosfeer van de reiziger zelf.
Consuwijzer meldt over dit onderwerp het volgende: “Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat u aan de regels op uw bestemming voldoet. Blijf daarom bij uw reisaanbieder en op Nederland Wereldwijd controleren of de gekregen informatie nog klopt. Voldoet u niet aan de regels? Dan kan het zijn dat u niet mee mag op reis. U kunt de kosten voor de misgelopen vakantie dan niet terugvragen aan uw reisaanbieder.”