Laatst gewijzigd op: 11 augustus 2020

Beste reiziger,

Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen rondom de gevolgen van het coronavirus (COVID-19).

Ik heb een vakantie geboekt met vertrekdatum in deze zomer; gaat mijn reis door?

Per bestemming en per vertrekdatum wordt in de komende periode bekeken of vluchten kunnen doorgaan. Landen waarvan het reisadvies op geel staat, gaan in principe gewoon door. Wanneer er in uw vakantie onverhoopt iets wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijk geboekte reis, informeren wij u hier schriftelijk over. We vragen u daarom met klem om hierover geen contact op te nemen met ons Contact Center of via onze sociale media kanalen. Onze collega’s daar hebben geen concrete aanvullende informatie over uw vakantie. Meer informatie over wanneer u uw restbedrag moet betalen vindt u hier.

De bestemmingen Curaçao, Bonaire en Griekenland vragen om een gezondheidsverklaring met een negatief COVID-19 testresultaat. Waar vind ik hier meer informatie over?

Wij bieden klanten die op vakantie gaan naar Curaçao, Bonaire en Griekenland gratis een PCR-test aan, inclusief een gezondheidsverklaring. Alle klanten met een Curaçao- Bonaire- of Griekenlandboeking ontvangen hier per mail bericht over. De test bieden wij aan in samenwerking met HetHuisartslab.com op een groot aantal locaties in Nederland. Daarnaast bieden wij de test aan niet-klanten aan voor een scherp tarief van € 89,50. Meer informatie en veel gestelde vragen over de test vind je op: https://www.corendon.nl/pcr

Welke maatregelen worden er door Corendon en lokale overheden tijdens de reis en op de vakantiebestemming genomen om verantwoord op reis te kunnen gaan? 

Wanneer u weer op vakantie gaat, wilt u natuurlijk goed voorbereid zijn. Wij hebben daarom een speciale pagina gemaakt waarin we u meer informatie geven over de maatregelen en richtlijnen die wij op de luchthaven en tijdens de vlucht hebben genomen om u met een onbezorgd gevoel op vakantie te laten gaan. Naar aanleiding van de actuele situatie, passen wij deze Verantwoord Reizen pagina geregeld aan. Wij vragen u daarom om minimaal één dag voor vertrek deze pagina te raadplegen op eventuele aanpassingen. Onder andere de volgende informatie kunt u op deze webpagina vinden:

  • Het is alleen mogelijk online in te checken vanaf 24 uur voorafgaand aan uw vlucht. Op de luchthaven kunt u dan direct naar de bagage drop-off, om uw ruimbagage in te checken.
  • Tijdens de online incheck wordt u gevraagd voor iedere individuele reiziger een gezondheidsverklaring in te vullen.
  • Vanaf het moment dat u de terminal binnenstapt is het verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar om een mondkapje te dragen bij vertrek vanaf een Nederlandse luchthaven. Bij vertrek vanaf een Belgische luchthaven is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 6 jaar.
  • Tijdens de vlucht mag door iedere passagier alleen een kleine handtas, laptoptas of rugzak meegenomen worden.
  • Voor een aantal bestemmingen geldt dat u vooraf een formulier moet invullen en uitgeprint mee moet nemen of dat u een QR-code ontvangt na het digitaal versturen ervan en deze digitaal of uitgeprint mee moet nemen. Of dit voor uw vakantiebestemming ook geldt vindt u op de ‘Maatregelen op bestemming’ pagina.

Op uw bestemming zijn de genomen maatregelen afhankelijk van de daar geldende lokale regels. Zodra informatie hierover beschikbaar is, zal deze terug te vinden zijn op de Verantwoord Reizen pagina. Wij raden u en uw medereizigers aan deze informatie zorgvuldig te lezen voor vertrek.

Tot slot volgen we de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) en het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ILT en EASA. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Blijf thuis en neem voor de zekerheid contact op met de GGD.

Ik heb een vakantie geboekt; wanneer moet ik het restbedrag betalen?

Dit hangt af van uw vertrekdatum. Normaal gesproken betaalt u zes weken voor vertrek het restbedrag van uw vakantie. Tegelijkertijd is het nog onzeker of uw reis op korte termijn kan doorgaan. Dit is afhankelijk van de maatregelen die op dat moment in Nederland gelden, maar ook op uw vakantiebestemming. Als u nu uw restbetaling zou doen, bestaat de mogelijkheid dat we u alleen kunnen terugbetalen in de vorm van een voucher als we onverhoopt uw reis toch zouden moeten annuleren. We begrijpen dat u onder deze omstandigheden uw restbetaling daarom liever later wilt voldoen. Daarom hebben we besloten dat we flexibel met de termijnen voor het betalen omgaan, met uitzondering van boekingen van vakanties in Nederland.

  • Wanneer uw vakantie naar Turkije, Egypte en Bulgarije een vertrekdatum heeft tot en met 31 oktober 2020, dan betaalt u drie weken voor vertrek het restbedrag, in plaats van de reguliere zes weken.
  • Wanneer uw vakantie naar alle overige bestemmingen een vertrekdatum heeft vanaf 1 augustus 2020, dan gelden de reguliere zes weken.

Welke vakanties heeft Corendon geannuleerd?

Als gevolg van de maatregelen die door overheden zijn genomen vanwege het coronavirus heeft Corendon bepaalde vluchten en vakanties naar verschillende vakantiebestemmingen moeten annuleren. Wanneer dit een vlucht of vakantie is die u geboekt heeft, ontvangt de hoofdboeker van de reis hierover een brief van ons met meer uitleg. De volgende vakanties hebben wij helaas moeten annuleren:

  • Bulgarije met vertrek vanuit Nederland is geannuleerd tot en met 18 augustus 2020;
  • Egypte met vertrek vanuit Nederland is geannuleerd tot en met 2 september 2020;
  • Egypte met vertrek vanuit België is geannuleerd tot en met 2 september 2020;
  • Turkije is geannuleerd tot en met 2 september 2020;
  • Bali is geannuleerd tot en met 30 september 2020;
  • Tunesië met vertrek vanuit Amsterdam is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Zakynthos met vertrek vanuit Brussel is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Macedonië is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020;
  • Tunesië met vertrek vanuit Brussel is geannuleerd tot en met 31 augustus 2020;
  • Noord-Cyprus is geannuleerd tot en met 31 oktober 2020.
  • Brazilië is geannuleerd voor het hele winterseizoen.

Wat betekent het financieel voor mij als mijn vakantie niet doorgaat?

Wij annuleren uw vakantie, vlucht of cruise maar u bent uw geld niet kwijt. U houdt het bedrag dat u aan ons heeft betaald als tegoed (‘waardebon’) voor een volgende vakantie. U kunt dit tegoed zien in uw kostenoverzicht onder de noemer openstaand in uw ‘Mijn Corendon’ of ‘Mijn Stip’ account. Wanneer u geen account heeft, kunt u dit bedrag zien als u inlogt op onze website met uw reserveringsnummer. Ook de eventueel betaalde kosten voor een stoelreservering (uitsluitend voor vluchten uitgevoerd door Corendon, vluchtnummers beginnend met CD, XC, XR), bagage, parkeren, reis- en/of annuleringsverzekering worden onderdeel van dit tegoed. U heeft wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als u de voucher niet accepteert. Meer informatie over de mogelijkheid tot terugbetaling kunt u vinden onder de vraag ‘Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?’

U hoeft niet meteen te beslissen voor welke nieuwe vakantie u kiest; u kunt hier rustig de tijd voor nemen. U kunt daarna zelf uw nieuwe pakketreis of hotelovernachting boeken via onze website. Wanneer u alleen een vlucht boekt, kan dat niet online: in dat geval moet u contact opnemen met ons Contact Center. U kunt kiezen uit ons gehele aanbod; het hoeft niet hetzelfde hotel of dezelfde bestemming te zijn. Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, brengen we u de meerkosten in rekening. Wanneer de reissom van de nieuwe reis lager uitvalt, blijft het restbedrag op uw voucher staan. U kunt dit gebruiken voor een volgende reis. Wanneer er 10% of minder aan tegoed overblijft, wordt dit bedrag van de voucher uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de voucher aan u terugbetaald . Zodra u de nieuwe boeking heeft gemaakt, kunt u uw voucher verzilveren in uw ‘Mijn Corendon’ account. Wanneer u geen account heeft, kunt u inloggen op onze website met uw reserveringsnummer.

Wordt de reisvoucher wettelijk geaccepteerd?

We realiseren ons dat wij – onder normale omstandigheden – bij een annulering door de reisorganisator van een pakketreis het bedrag dat u daarvoor al heeft betaald, moeten terugbetalen. U heeft wettelijk het recht om te vragen om een terugbetaling als u de voucher niet accepteert. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat wij u verzoeken de reisvoucher te accepteren. Wij voelen ons als reisorganisatie hierin gesteund door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de ACM, die eerder hebben aangeraden om de reisvoucher te accepteren.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?

Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden op: Voorwaarden Corendon reisvoucher

Ik wil of kan geen andere reis maken, wanneer krijg ik mijn geld terug?

Wanneer u uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de reisvoucher, dan betalen wij u het (restant)bedrag van de reisvoucher terug. In overeenstemming met het beleid van de ACM moet Corendon het (restant)bedrag uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte terugbetalen, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher. Hiermee blijft uw recht op geld terug bestaan maar ontvangt u de terugbetaling op een later tijdstip, uiterlijk één jaar na de uitgiftedatum van de reisvoucher.

Een half jaar na de uitgiftedatum van de voucher, openen wij in uw ‘Mijn Corendon’-account de mogelijkheid om een verzoek voor terugbetaling in te dienen. U kunt daar ook het bankrekeningnummer opgeven waarop u de terugbetaling wilt ontvangen. Omdat het nog geruime tijd zal duren voordat we in staat zijn die terugbetaling daadwerkelijk te doen, adviseren wij u vooralsnog de reisvoucher wel te accepteren. Indien u de reisvoucher namelijk niet accepteert, loopt u gedurende al die tijd als klant het risico dat u uw geld kwijtraakt als Corendon onverhoopt ophoudt te bestaan. Als u echter kiest voor een reisvoucher waarvoor SGR-dekking geldt – mits afgegeven vóór de datum die daartoe wordt bepaald door SGR – dan bestaat dat risico niet. De reisvouchers worden dan namelijk gegarandeerd door de SGR en kunnen eveneens aan het einde van de geldigheidsduur worden omgezet in een terugbetaling. Alle voorwaarden kunt u nalezen op www.sgr.nl.

Wanneer ontvang ik de fysieke Corendon reisvoucher waarmee ik een nieuwe vakantie kan boeken?

Alle klanten die een Corendon reisvoucher moeten ontvangen omdat hun vakantie is geannuleerd, ontvangen hier een e-mail over. Heeft u hier recht op maar de e-mail nog niet gezien, dan raden wij u aan om uw ‘ongewenste e-mail’ map te controleren. Het is mogelijk dat deze hierin terecht is gekomen. Meer informatie over het gebruik van de voucher is hierin ook terug te vinden. De reisvoucher is ook aan uw ‘Mijn Corendon’ toegevoegd. Het duurt ongeveer een week voordat uw voucher in uw ‘Mijn Corendon’ account zichtbaar is.

Wat gebeurt er als ik met het tegoed op mijn voucher een nieuwe vakantie boek in de komende zomer, en door het coronavirus de nieuwe vakantie alsnog niet doorgaat?  

In dat geval krijgt u van ons een nieuwe voucher. Met het tegoed van uw geannuleerde reis kunt u tot uiterlijk één (1) jaar na uitgifte van de voucher een nieuwe boeking maken. De voucher geldt voor alle type vakanties en voor losse vluchten. De vertrekdatum van uw nieuwe vakantie moet uiterlijk plaatsvinden op 31 oktober 2021. Alle verdere voorwaarden van de voucher kunt u vinden bij de vraag ‘Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis via de Corendon reisvoucher geldig?’. Vouchers voor pakketreizen en hotelovernachtingen die worden uitgegeven vóór 1 januari 2021, zijn bovendien gedekt door de SGR.


Ik heb een vakantie geboekt en denk dat die door de coronamaatregelen niet door kan gaan. Is het verstandig om zelf te annuleren?

Als uw vakantie inderdaad niet kan doorgaan, dan zullen wij als reisorganisator uw vakantie annuleren en betaalt u géén annuleringskosten. U krijgt dan een voucher voor het gehele bedrag dat u al aan ons heeft betaald. Die voucher wordt ook gedekt door het Garantiefonds (SGR) als hij uitgegeven wordt vóór 1 januari 2021. Als u zelf annuleert, betaalt u wél annuleringskosten en krijgt u een voucher voor het bedrag dat u meer heeft betaald dan de annuleringskosten. Deze voucher is níet gedekt door de SGR. Het is dus vrijwel altijd verstandiger om niet zelf te annuleren. Er zijn uitzonderingen denkbaar waardoor het voor u toch verstandiger kan zijn om zelf te annuleren, bijvoorbeeld wanneer u een beroep kunt doen op uw annuleringsverzekering vanwege ziekte van uzelf of uw reisgenoten. Of wanneer u in geen geval meer op vakantie wilt gaan, ook niet als uw vakantie wel door blijkt te kunnen gaan. In dat geval zullen uw annuleringskosten nu lager uitvallen dan als u tot het laatste moment wacht met zelf annuleren.

Ik heb meerdere vakanties bij Corendon geboekt; mag ik het tegoed van de reisvoucher gebruiken voor de restbetaling van een geboekte vakantie later dit jaar?

Ja, uiteraard is dit toegestaan.

Ik heb met mijn tegoed op de reisvoucher een nieuwe vakantie geboekt en krijg nu een mail voor een aanbetaling waarbij dit aanbetalingsbedrag lager ligt dan mijn tegoed; wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. Dit is een automatisch gestuurde mail en deze kunt u als niet-verzonden beschouwen. Wanneer het aanbetalingsbedrag hoger ligt dan het tegoed op uw reisvoucher, moet u het verschil aan ons betalen.

Ik heb buiten Corendon om rechtstreeks bij een airline, autoverhuurder of verzekeraar bagage, een stoelreservering, een huurauto of reis- en/of annuleringsverzekering geboekt; hoe krijg ik mijn geld terug?

Dit moet u zelf rechtstreeks met de airline (zoals Transavia of KLM), verzekeraar of het autoverhuurbedrijf regelen, hier staat Corendon verder buiten.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?

Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt. Het is goed om te weten dat het Calamiteitenfonds in geval van ziektes als het coronavirus geen dekking verleent. Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt ook de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum, mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst. Daarnaast zijn wij als touroperator en airline niet verantwoordelijk voor het regelen en betalen van uw nieuwe terugvlucht als u door quarantaine uw oorspronkelijk geboekte terugvlucht mist. We zijn wél verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen en dat zullen wij ook doen. Daarnaast helpen wij u, waar mogelijk, om uw terugvlucht zo goedkoop mogelijk te regelen.